Pogoda jutro Pogoda Poznań
51
Arte dei Suonatori POD PATRONATEM EPOZNAN.PL
KONCERT
Wtorek 21 listopada 2017 g. 19.00
Czy weźmiesz udział? Wezmę udział Być może Nie
listopad
pnwtśrczptsond
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Orkiestra Arte dei Suonatori zaprasza na kolejne koncerty. W listopadzie odbędzie się 5 koncertów w ramach festiwalu Muzyka Dawna - Persona Grata z tym samym programem zatytułowanym „Szkiełkiem i okiem”. Dźwiękom muzyki dawnych epok towarzyszyć będą multimedialne wizualizacje, których autorem jest Ari Dykier.

Tytuł nawiązuje do myśli oświeceniowej, która przyznawała pierwszeństwo poznaniu świata poprzez rozum i doświadczenie, nie zaś emocjom i wierze w powszechnie powtarzane prawdy. Fraza „szkiełko i oko” pochodzi z mickiewiczowskiego wiersza „Romantyczność”, w którym autor-narrator, w polskiej literaturze odrzuca naukowe, chłodne i racjonalne postrzeganie świata. Epoka wcześniejsza, Oświecenie, przeciwnie - składała hołd ludzkiemu rozumowi. Czy ten nowy trend, który rozwinął się w XVIII wieku, znalazł swoje odzwierciedlenie w muzyce? Wiele wskazuje na to, że tak było. Program koncertów został tak skonstruowany, aby pokazać różnicę między muzyką baroku, pełną emocji, fantazji, improwizacji, o swobodnej często formie, odbiegającej od schematu – a muzyką wczesnego klasycyzmu, logiczną, wyważoną, od pierwszych dźwięków uderzającą ładem, o łatwej do wychwycenia strukturze.

Barok reprezentuje Georg Friedrich Haendel (1685-1759) i jego Concerto grosso B-dur op. 6. nr. 7. W odróżnieniu od pozostałych koncertów z tego opusu, nie występuje w nim wyraźnie odrębna grupa solistów, ale łączy je z nimi wspólna cecha, sięgnięcie po elementy stylów narodowych. Nawiązaniem do muzyki włoskiej i cyklu sonaty kościelnej da chiesa jest powolna część pierwsza. Z kolei ostatnia część to angielski taniec marynarzy w trójdzielnym metrum - Hornpipe. Haendel „pożyczył” go od austriackiego kompozytora Georga Muffata, co ówcześnie było praktyką powszechną, podobnie jak auto-plagiaty. Utwór Haendla to Barok w pełnej okazałości, zaskakujące harmonie, zmiany nastroju i kontrasty.
Koncert wiolonczelowy D-dur Leonardo Leo, to już nieco inna muzyka, wczesny klasycyzm. Żyjący na przełomie wieków kompozytor (1694-1744)napisał w latach 1737-38 sześć koncertów na wiolonczelę. Podczas, gdy skrzypcom chętnie powierzano wiodącą rolę, wiolonczela musiała poczekać nieco dłużej, aby zostać doceniona jako instrument o walorach solistycznych. Koncerty Leo oparte zbudowane są na bazie czteroczęściowego cyklu sonaty da chiesa, z wyjątkiem Koncertu nr. 2, w którym występuje część piąta, fuga. Z nowości, wnoszących powiew nowej myśli, słyszymy tu kontrasty pomiędzy partią solową, a tutti, a także harmonie przywodzące już na myśl wczesnego Haydna. Leo, który dziś jest mało znany, a jeśli już, to jako twórca wczesnej opery, w koncertach wiolonczelowych pozostawił świadectwo formowania się stylu klasycystycznego – są one łącznikiem pomiędzy koncertami Vivaldiego i Haydna, nie tak wirtuozowskie, ale pełne wdzięku.


Koncert skrzypcowy G-dur Josepha Haydna (stworzony przed 1769 r.) jest technicznie dość prosty, a wyrazowo pogodny, utrzymany tonie serenady. Posiada już typową dla klasycyzmu budowę trzyczęściową. Prawdopodobnie powstał najwcześniej z czterech koncertów skrzypcowych kompozytora, co do których nie ma większych wątpliwości, że są autorstwa najstarszego z klasyków wiedeńskich. Przypisywano mu ich bowiem wiele więcej. Napisany dla koncertmistrza kapeli na dworze Esterhazych, Luigi Tomasiniego, gdzie Haydn był kapelmistrzem i nadwornym kompozytorem, koncert G-dur wyróżnia się wyjątkową melodyjnością. Spokojna, niekiedy nawet żałosna w tonie część pierwsza, podobna do arii, oparta na kontrastach trybu dur i moll część druga i wreszcie radosna, pełna frywolnych ornamentów część trzecia składają się razem na dzieło przyjemne w odbiorze, harmonijne, stąd też popularne i lubiane przez skrzypków.

Johann Christoph Friedrich Bach (1732-1795) to syn słynnego Jana Sebastiana. O jego życiu i twórczości nie wiadomo dziś zbyt wiele, ale dzieła, które zachowały się do dziś (wiele zaginęło w Berlinie w czasie II Wojny Światowej) nie przynoszą wstydu słynnej rodzinie. Symfonia na smyczki d-moll należy do utworów z najwcześniejszego okresu twórczości kompozytora i jest jedną z 12 ocalałych Sinfonii, które popełnił „der Bueckeburger Bach”, jak bywa niekiedy nazywany najmniej znany z synów wielkiego lipskiego kantora. Był wybitnym klawesynistą zatrudnionym na dworze księcia 
Wilhelma w Schaumberg-Lippe. Jego styl muzyczny ewoluował – od barokowych kompozycji w duchu twórczości słynnego ojca, przez inspiracje manierą włoską, lubianą przez księcia Wilhelma, po klasycyzm wzorowany na Mozarcie, którego twórczością zachwycił się podczas pobytu w Londynie w 1778 roku. Syn kompozytora, Wilhelm Friedrich Ernst był ostatnim z muzyków i kompozytorów w rodzinie Bachów.

Muzyka znana i ta mniej popularna. Pełna klasycystycznej elegancji, powściągliwa i przeciwnie, fantazyjna i emocjonalna. Czy chcemy słuchać sercem, czy „szkiełkiem i okiem” na pewno warto wybrać się na koncerty orkiestry Arte dei Suonatori. Znakomite solistki, Joanna Kreft i Poppy Walshaw, to dodatkowa zachęta, aby posłuchać w jaki sposób twórcy okresu baroku i wczesnego klasycyzmu podążali za myślą filozoficzną właściwą swoim czasom. I jak muzyka, choć bez słów, może pięknie o niej opowiedzieć.

Lista koncertów – trasa „Szkiełkiem i okiem”.
20 listopada, Warszawa, Bar Studio, godz. 21:00
21 listopada, Poznań, Aula Nova, godz. 19:00
22 listopada, Radziejowice, Nowy Dom Sztuki, godz. 19:00
25 listopada, Szczecin, Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie, godz. 19:00

• zobacz więcej informacji o Aula Nova
• Zapisz się do naszego newslettera - najświeższe wydarzenia codziennie na Twój e-mail

 
WASZE KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
codeimgNie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.